Catch light, známý také jako catchlight, je zdrojem světla, který v oku pozorovaného subjektu vytváří odlesk, přičemž tento termín může označovat jak samotný zdroj světla, tak vzniklý odlesk. Tyto odlesky se dále nazývají světla v očích nebo Obies, což je pojmenování vzdávající hold Merle Oberonové. Pro ni bylo toto specifické osvětlení vyvinuto jejím tehdejším manželem a kameramanem Lucienem Ballardem. Catch light může být vedlejším produktem určité techniky osvětlení, nebo může být záměrně vytvořen, aby přidal záři nebo jiskřivost do očí subjektu při fotografování. Tato metoda se osvědčuje jak v tradiční, tak v kinematografii, neboť pomáhá upoutat pozornost k očím subjektu. Oči by v opačném případě mohly mezi ostatními elementy scény snadno zapadnout.
Historie
Světelný nástroj byl vynalezen během natáčení filmu “The Lodger”, při kterém byl manžel Oberonové kameramanem. Ballard si přál zmírnit následky jizev na obličeji Oberonové, které byly důsledkem autonehody v roce 1937. Toho dosáhl pomocí kvalitního líčení a vhodného osvětlení; připevněním malého světla na bok kamery.
Tento inovativní přístup nejenže zlepšil vizuální výsledek, ale také představil novou techniku v oblasti filmového osvětlení. Tímto způsobem byly jizvy úspěšně zamaskovány, čímž se zvýšila vizuální atraktivita scén a posílila se sebedůvěra Oberonové před kamerou. Tento průlom v oblasti filmového osvětlení otevřel dveře pro další experimenty a inovace, které následně formovaly techniky osvětlování v kinematografii.
Logistika
Obie světlo je malé, kompaktní osvětlovací zařízení se třemi žárovkami, jehož zdroj vyzařuje široký, nepřetržitě nastavitelný světelný vzor v rozsahu dvou a půl clony.
Žárovky mají tři základní nastavení od nízkého po vysoké, které lze jemně upravit v rámci každé úrovně pohybem žárovek a jejich kompozitního reflektoru. Jako zaměřený zdroj světla je obvykle spíše slabý a bílý, aby neovlivnil ani nepřehlušil žádnou jinou část scény nebo tváře. Mnoho dalších metod osvětlení je však známo díky charakteristickému catch lightu, který produkují.
Mezi tyto metody patří: prstencový blesk, který produkuje několik odlesků ve tvaru kruhu, a velké softboxy, které produkují velké, čtvercové odlesky.
V patentu pro Aparát pro úpravu obrázků catch light umožňuje “zdůraznit nebo přidat k výrazu na tváři subjektu”. Existují různé optimální catch lighty pro každý definovaný výraz tváře, který herec provede. Jeho proces odráží světlo od povrchu rohovky pomocí vestavěného blesku a následně je zachyceno “prvkem pro snímání obrazu”.
Catch light se neliší od efektu červených očí. Obecně červené oči představují nežádoucí efekt (způsobený odrazem světla z sítnice uvnitř zadní části oční bulvy), zatímco catch lighty na oku zůstávají esteticky žádoucí. Zejména v portrétní fotografii se často říká, že oči bez catch lightů působí mdlým nebo bezživotným dojmem.
Osvětlení je často v portrétních studiích specificky uspořádáno tak, aby vytvořilo atraktivní catch lighty.
Použití ve filmu a televizi
Válečný umělec Thomas Lea ve svém díle “The 2000 Yard Stare” zachycuje oči vojáka bez catchlightu, což symbolizuje jeho “bezživotnost”. Tento umělecký záběr ukazuje, jak důležitý může být catchlight pro vyjádření živosti v očích.
Tato technika se často objevuje jako jasné skvrny a odrazy okolního prostředí, které mohou v očích subjektu obsahovat úplné scény. Tyto vlastnosti jsou někdy využívány jako klíčový prvek zápletky ve filmech a televizních pořadech. Obvykle je tento motiv zobrazován prostřednictvím počítačového zvětšení snímku, aby se získaly informace o okolí fotografované osoby, což v podstatě znamená použití oka jako zrcadla.
Diváci obvykle vnímají oči bez zrcadlových odlesků jako bezživotné nebo zlé. Z tohoto důvodu mnoho kameramanů a režisérů specificky odstraňuje catch lighty u postav antagonistů, aby podpořili jejich záporný charakter. Naopak, v anime se catch light často využívá v přehnané míře, aby se zvýraznily různé emoce doprovázené zveličenými výrazy, což dodává scénám na dramatičnosti a emocionálním náboji.