Na mailu se mi hromadily dotazy ohledně líčení a vizáže – například „Proč využít služeb vizážistky, když se můžu nalíčit doma sama, zdarma a navíc sama nejlíp vím, co mi sluší?“
Nebo dále třeba: „Proč stále více fotografů žádá služby vizážistek a vizážistů?“. A mnoho, mnoho dalších jim podobných.
Bohužel, nejsem vizážista, i když, na některé z dotazů jsem dokázal odpovědět, ale vůbec v tom nebyl kousek zkušeností a odbornosti, proto jsem se obrátil na jednu mou kamarádku,  plzeňskou vizážistku a fotografku
Irenku Motlíkovou.

Jaký je rozdíl mezi profesionální vizáží a domácím líčením?

„Pokud je myšlena vizáž pro foto make-up, pak domácí líčení, tedy na běžné denní nošení, je určitě méně výrazné. Záblesky při focení spolknou min. 40% barev, takže je třeba mít pro fotku nalíčení sytější. Samozřejmě by mělo být i preciznější, protože fotografii budete prohlížet opakovaně a pak je každá chyba znatelnější než při osobním letmém kontaktu naživo.
Dalším rozdílem je, že vizážistka vidí modelku z jiného pohledu, než ona sama sebe. Většina žen má vyzkoušený a zafixovaný jeden styl líčení, zatímco vizážistka těch stylů zná víc a nebojí se je použít.“

V čem je vizáž důležitá pro modelku a v čem pro fotografa?

„Modelka by se po nalíčení měla cítit krásnější, svůdnější, výjimečnější nebo alespoň jiná (např. v reklamě představuje často vlastně jinou osobu – uplakanou, vystrašenou, nafoukanou….takže se může pod nalíčením trochu schovat a víc hrát).
Pro fotografa je líčení důležitější, protože mu šetří čas při následné úpravě vybraných fotografií.“

A je z tvého pohledu vizážistky důležitá následná softwarová úprava fotek?

„Spousta lidí si na ní stěžuje, ale neuvědomují si že 90% fotografií, které na internetu vidí, jsou dále SW zpracovávané – ať jde o fotky lidí, zvířat, architektury nebo přírody.
V dnešní době už fotka bez alespoň částečné úpravy prakticky neexistuje – musíte sáhnout do jasu, kontrastu, barev….a ani sebedokonalejší nalíčení neschová všechny „vady“, které jsou zejména pro beauty fotografie nežádoucí. Takže následná grafická práce je nezbytná, vždycky se prostě něco najde. Nemluvě o zásazích do rysů tváře, velikosti rtů apod. Obdobné je to i u přírody (ano, ten  velký klacek na té zemi opravdu byl, ale když kazí výsledný dojem, tak proč ho nevyretušovat..). U architektury bych byla opatrnější, ale přiznám se, že jsem také nedávno z jedné malebné vesnické chaloupky odstraňovala antény a dobarvovala sošku v průčelí.“

Je důležité brát ohled na modelčiny rysy? Barvu a velikost očí, lícní kosti atd.?

„To záleží na zadání objednavatele, na účelu fotky. Obecně ale samozřejmě ano, měli bychom líčením zdůraznit klady a potlačit zápory modelčiny tváře.“

Jak je důležité přizpůsobit vizáž a účes použitému oblečeni, popřípadě rekvizitám?

„Opět záleží na zadání, účelu. Obecně ano, modelka v barokních šatech opřená o nové Porsche a namalovaná do šedesátých let může sice do jisté míry vypadat zajímavě, ale pravděpodobně spíš vznikne paskvil.“

Podle čeho by si modelky měli vybírat vizážistku? Nebo má být výběr na fotografovi?

„Záleží na typu focení (velká zakázka bude mít jiná pravidla než TFP) a do jisté míry na tom, kdo je větší šéf nebo větší celebrita. Většina fotografů má své osvědčené vizážistky, které si buď přímo pro svou práci vyberou nebo je alespoň doporučí objednavateli.
Modelka je v horším postavení, víceméně je placená za to, aby plnila požadavky ostatních, nikoli aby si určovala podmínky.“

 

 

 

 

 

 

Jaký je rozdíl mezi profesionálními líčidly a těmi domácími? Tedy kromě ceny 🙂

„Profesionální kosmetika by měla být snáz aplikovatelná, lépe kryjící, měla by mít větší výdrž. V nouzi můžete modelku samozřejmě nalíčit vybavením z tržnice, ale pravděpodobně se vám budou tvořit skvrny a mapy, stíny se sypou již při nanášení a nebývají dostatečně syté, lze hůř přeličovat, takže ve výsledku stejně grafik bude mít víc práce.“

A kolik se tak pohybuje cenová relace líčení od vizážistek?

„V cenách služeb jsou ohromné rozdíly, počínaje TFP (výměna práce vizážistky za dodané fotky pro její prezentaci), přes zaplacení materiálu a cesty a konče u opravdu vysokých částek za precizní profesionální práci vyhlášených vizážistek. Je to stejné jako u fotografů – pokud máte jméno a štěstí na klienty, vaše cena může stoupat. A chytrý klient ví, že se mu vyplatí uvolnit větší částku. Nikdo není tak bohatý, aby si mohl dovolit platit nekvalitní práci a špatný výsledek. Obecně bych řekla, že v menších městech by si slečny na jednorázové nalíčení měly připravit cca od 600 Kč – záleží i na tom, jestli vizážistka pracuje v terénu, jestli zůstává po dobu celého focení, zda aplikuje umělé řasy, kamínky, tvoří účes….“

Je vizáž vůbec nějakým způsobem užitečná nebo důležitá pro focení?

„Ano – viz bod 2. Dotváří fotografii stejně jako oblečení, rekvizity, prostředí… Navíc vizážistka může modelku poměrně dost ovlivnit – je většinou prvním člověkem, který s modelkou přichází do kontaktu. Vnímavá vizážistka dokáže spravit náladu, zvednout sebevědomí, uklidnit… Hodně dívek vizážistku „na place“ považuje i za jistou záruku toho, že se jim během focení nic nestane.“

A jak je důležitý dohled vizážistky nad focením? Stačí aby přišla, nalíčila, a tím její práce končí? Nebo preferuješ raději přítomnost během celého focení?

„Preferuji přítomnost vizážistky během celého focení. Pro modelku je to určitý full servis (viz výše), pro fotografa o starost míň, může se starat jen o technickou stránku věci, zatímco vizážistka hlídá rozmazání rtěnky, dopudrování, poletující vlasy…a pro vizážistku je dobré, když si svou práci ohlídá. Nestane se jí pak, že podle původního zadání nalíčí slečnu coby romantickou nevěstu, fotograf během akce změní názor, slečnu převleče do sportovního a vyžene jí na strom – a výsledkem je chaos, nesoulad stylů.“

Je důležité se při vizáži vyvarovat nějakým vadám? Dá se třeba pomoci vizáže kromě pupínků zamaskovat třeba opar, jizvy a podobné?

„Obecně srovnáváme především barevné nerovnosti – tedy sjednocujeme pleť, tvarujeme obličej, projasňujeme např. nosoretní rýhy, maskujeme kruhy pod očima…“

Doporučuješ zamaskovat i znaménka na obličeji, nebo ty k člověku patří a je lepší jim nevěnovat žádnou zvýšenou pozornost?

„Opět záleží na účelu fotky, na tom, jaký má být výsledný efekt. Mám raději přirozenější vzhled (pihatá zrzka je přece kouzelná 🙂 ), ale módní trendy zatím prosazují spíš pleť dokonalou. Nemyslím, že znaménko nebo piha má být považována za vadu, ale v době, kdy se v počítači modelkám ztrácí kila a centimetry, nafukují se rty, prsa, oči, prodlužují vlasy….je překrytí pih asi tím nejmenším k zamýšlení.
Pokud si focení objedná sama modelka, pak bych se určitě přizpůsobovala (do únosné míry) jejím požadavkům a představám – je možné, že chce fotografii toho, jak momentálně vypadá, ale stejně tak je možné, že se chce pochlubit přátelům kompletní předělávkou.“Vše o vizáži