Focení ve městě

Rušné ulice, moderní architektura a stylové kavárny, ale i romantická zákoutí dýchající historií. V městském prostředí nic z toho není problém.

Okolí ignorujte a sledujte zároveň

Proč ta matoucí rada? Oproti focení v přírodě se totiž nezmění jenom scéna, ale i počet lidí ve vašem okolí. To přináší dva problémy, které mají rozdílná řešení.

První zrada spočívá v tom, že okolí bude rozptylovat vás a zejména vaši modelku. Pokud není příliš zkušená, může jí nečekaná pozornost vadit a podvědomě bude pořád přemýšlet, jak vypadá z pohledu kolemjdoucích. Ideální je okolí ignorovat. To se snadno řekne, ale hůře dělá. Přesto se to obvykle po chvíli focení začne samo dařit.

A zde nastupuje druhý problém. Pokud se do focení příliš zaberete, můžete nechat svoje věci  (brašnu s objektivem, stojany se světly, tašku s oblečením…) metr či dva stranou a i to a chvilka nepozornosti může nějakému nenechavci stačit, aby cennost popadl a zmizel. Proto je do jisté míry potřeba okolí ignorovat, ale přesto na něj dávat pozor. Nebo si sežeňte pomocníka, který vám věci ohlídá.

Stará i nová architektura

I když mají staré budovy své kouzlo, neomezujte se jen na ně. Inspirativní je i modernější stavba.

Pravidelné geometrické tvary navíc dovolují komplikovanější hrátky s úhly a s perspektivou.

Přesto jsou starší budovy na fotkách častější. Nejspíš proto, že jejich vzhled působí romanticky a bývá honosnější. Možná i z toho důvodu, že se kolem nich za dobu jejich existence objevilo hodně fotogenických zákoutí. Významné staré chrámy či zámky jsou pak uprostřed celého areálu s menšími stavbami a zahradou.

Ve větších městech můžete během jednoho focení snadno vystřídat různé styly staveb a narazíte i na parky nebo malá zátiší se stromy. Následující dva snímky vznikly během stejného focení jako fotky s modrou budovou výše (byť stromová fotka je v tomto článku jen na ukázku a patří spíše do předchozího dílu o focení v přírodě a parku).

Co ve městě hledat

Při focení platí běžná kompoziční pravidla, což znamená například využít opakující se prvky. Nejtypičtější jsou sloupořadí.

Velice vhodná jsou i schodiště, kde modelka může elegantně sedět.

Ale sezení není podmínkou, delší schodiště ubíhající do dáli je hezký grafický element i na pozadí záběru.

Pro nás fotografy mohou být zajímavé i nenápadné objekty, jako třeba zastřešená zastávka MHD, ale pokud není poblíž vůbec nic efektního, stačí i obyčejná zeď.

Noční focení

Na rozdíl od přírody, ve městě nekončí fotografické příležitosti se západem slunce. Obzvlášť vánoční období se spoustou světel v ulicích je malebné. Jinak v tu chvíli vypadají i běžné záběry na ulici.

V noci je ale mnohem méně světla, proto je nutné buď použít externí blesk, nebo sledovat osvětlení okolí. Druhý případ je zároveň dobré fotografické cvičení. Například snímek níže téměř nešlo ani s velmi dobrým vybavením vyfotit  uprostřed ulice. Řešení nakonec bylo přesunout se víc k domům a využít osvětlenou výlohu vlevo od fotoaparátu.

 

Interiéry městských podniků

Kromě ulic jsou ve městech další možnosti. S trochou taktu a dovolením od obsluhy vyfotíte fotky v kavárně nebo v podobném zařízení. Typickým modelčiným doplňkem je zde nějaké pití, které zaměstná ruce.

Zde je možností více, včetně focení skrz sklo výlohy, pokud to rozmístění stolů dovolí. Často ovšem  zavazí další hosté, takže se vyplatí přijít v hodinu mimo běžné špičky.

Při focení z nižší úrovně je šance umístit do popředí další elementy a tím udělat snímek zajímavějším. Může se jednat o slánku, další stoly, židle nebo při troše drzosti i o jiné hosty.

Vlastní nebo pronajatý interiér

Focení ve vlastním prostoru má obrovskou výhodu, že jste sami, nikdo vás nerozptyluje a můžete využít okolí nestandardním způsobem.

Také můžete modelku snadno nechat převléknout do jiných šatů. Je to velký rozdíl oproti focení v ulicích, kde tato banální operace není úplně samozřejmá a musíte si ji naplánovat.

Ne vždy ale máte po ruce prostor, který byste si představovali. Alternativou je tedy buď pronajmutí hotelového pokoje nebo ateliéru, který je vybavený jako elegantní místnost. Druhou variantu odlišuji od studia s nekonečným (prázdným) papírovým pozadím, který bude v příštím díle série. V některých ateliérech je k dispozici obojí. To je buď za jednu cenu nebo za příplatek – podmínky je dobré si zjistit předem.

Jinak je ale zařízený ateliér i vlastní interiér podobný a můžete se v něm vyřádit do sytosti.